A Schlick Ignác alapította vasöntöde és gépgyárra emlékezve állított emléktáblát a XIII. kerületi önkormányzat.
A kiegyezéstől kezdve folyamatos volt a gyártás Schlick Ignác üzemében
Az 1867-es kiegyezést követően a Schlick-gyár kiváló termékeivel tette le névjegyét. Készítettek az üzemben vasúti kereket, gőzkazánokat, de itt állították elő a Nyugati pályaudvar vasszerkezeteit, s szivattyúkat, árvízmentesítő telepeket építettek a monarchia több részén.
A gyárat 1882-től telepítették a Külső Váci útra, a mai Váci út 45-47. telekre. Itt impozáns, korszerű épületben kapott helyet a gyártócsarnok. Az új öntöde munkái között volt a Kerepesi temetőben található Deák-mauzóleum szobra, az Országház szobrai és díszítései, különböző gerendaszerkezetek, nyílásáthidalók. A belváros számos lakóépületének díszes öntöttvas tartószerkezetei kerültek ki a Schlick-gyárból.
A városligeti Iparcsarnoktól a zágrábi Száva-hídig
A megrendelések száma ugrásszerűen megnőtt, ezek előállításán 1890-ben már 800-an dolgoztak az üzemben. Itt gyártották a városligeti Iparcsarnokot, a mai Koós Károly-hidat, a kivitelezték az újpesti vasúti Duna-hidat, a Varasd melletti Dráva-hidat, a zágrábi Száva-hidat. A kontinens első földalattijának karosszériái és az alagút tartóoszlopai a Schlick-féle vasöntöde és gépgyár vagonosztályából kerültek ki. A védjeggyé vált kiváló minőség az 1900-as párizsi világkiállításon is számos díjat elnyert.
Azután 1912-ben egyesült a gyár a mezőgazdasági gépek, hűtő- s gőzgépek valamint hajók gyártásával foglalkozó, a Váci út 17. szám alatt működött Nicholson-gyárral. A létrejött Schlick – Nicholson Gép- Hajó és Waggongyár Rt. nagyjából 32 000 négyszögöl területen működött.
A hadiipari termelésre nagy volt a kereslet
A cégnek az I. világháborúban a hadiipari termelésre kellett átállnia, s az általa gyártott szétszedhető és összeszerelhető hadihidakra nagy volt a kereslet.
Az üzem 1927-re kapacitásának kevesebb, mint a felét tudta kihasználni, a csőd szélére került. Még abban az évben beolvasztották a Ganz és Tsa Danubius Gép-, Waggon és Hajóépítő Rt.-be.
A vasöntőde történetét kiadvány őrzi
Az emléktábla kezdeményezőjének, dr. Horváth Péternének az átadással egy időben jelenik meg a vasöntöde történetét bemutató helytörténeti füzete.
Vissza