XIII. Kerületi Önkormányzat

Akadálymentes verzió

https://www.budapest13.hu/2014/05/10/emlektabla-az-akkumulatorgyar-tiszteletere/

Témák A-Z

Emléktábla az Akkumulátorgyár tiszteletére

2014. május 10. - Frissítve Kulturális hírek

 

 

Dr. Tóth József polgármester kiemelte, hogy az önálló gyár létesítésnek 110. évfordulóján kerül sor az eseményre. A gépgyártás „főutcájának” tartott Váci úti hagyományokra építve a kerület most is jelentős gazdasági tényező. A kerület fejlődik és körülbelül jelenleg is annyi ember (72 ezer) dolgozik a kerületben, mint egykor, csak most nem nagyüzemekben, hanem 29 ezer vállalkozásban. Dr. Róbert Péter helytörténész a gyár történetének szakmai hátterét ismertette.

A XIX. század végének fontos találmánya volt az 1881. évi párizsi világkiállításon nagy feltűnést keltő akkumulátor. Gyártása 1890-ben Magyarországon is megindult, a berlini Accumulatorenfabrik A. G. budapesti vezérképviselete 1893-ban kezdte meg működését az akkori Bodor utca 9-11. sz. alatti gyártelepen 25-30 munkással. A Tudor márkájú akkumulátor a millenniumi kiállításon elismerő érmet is kapott.

1904-ben a vezérképviselet önálló részvénytársasággá alakult Tudor Accumulator-gyár R. T. cégnév alatt 500 ezer koronás alaptőkével. Az üzem súlyát mutatja, hogy az alapításban közreműködött a miniszterelnök Tisza István és Mikszáth Kálmán író is. 1906-ban a vállalat a Váci út 139. sz. alá költözött, egy korszerűen felszerelt új gyártelepbe, 1910-ben megvásárolták a szomszédos telket is. Az I. világháború alatt a hadiipar szolgálatába állt a termelés. Jelentős gyártástechnológiai fejlesztéseket végrehajtva a két világháború közötti időben berendezkedtek az összes Varta-típus, valamint a hordozható akkumulátor telepek előállítására. Rendkívüli közismertségre tettek szert a Petrix szárazelemek készítésével, népszerű termék lett a törpe izzólámpa is.

A munkáslétszám 1939 közepére 210 főre emelkedett, a háborús termelés csúcsán, 1943-ban pedig már 460 munkást és 130 tisztviselőt foglalkoztatott a vállalat. A II. világháború alatti haditermelésben a repülőgép-akkumulátorok és híradástechnikai szárazelemek gyártását kezdték el. 1942-re épült fel korának egyik legmodernebb gyárcsarnoka az akkumulátorgyár telepén. 1944-ben a cégnév Tudor Akkumulátor- és Szárazelemgyár Rt.-re, 1952-ben Akkumulátor- és Szárazelemgyárra változott.

Az 1981-ben önállósult vállalat gyors fejlődésnek indult, és úgy a hazai, mint a külföldi piacokon jó nevet vívott ki magának. A 90-es évek egyre erősödő piaci versenyében is megőrizte vezető pozícióját, több neves autógyár beszállítója volt (SUZUKI, OPEL). 1993-tól az üzem Perion Akkumulátorgyár Rt. néven dolgozói tulajdonba került, mintegy 500 főt foglalkoztatva. A 100 éves gyár környezetvédelmi problémái egyre jobban veszélyeztették a cég versenyképességét. Előbb új gyár építésével, majd külföldi gyár megvásárlásával próbálkoztak, végül a gyár bezárásáról döntöttek. A gyárat 2002-ben lebontották.

 

Vissza

Díjaink, elismeréseink