XIII. Kerületi Önkormányzat

Akadálymentes verzió

https://www.budapest13.hu/2011/09/21/jatekos-angoltanulas-mar-az-ovodaban/

Témák A-Z

Játékos angoltanulás már az óvodában

2011. szeptember 21. Kulturális hírek

A szülői igények és a XIII. kerületi önkormányzat oktatáspolitikai koncepciója is megegyezett abban, hogy a helyhatóság olyan óvodai csoportot szervezzen, ahol a kicsik az anyanyelvükön kívül más nyelvvel is ismerkedhetnek. A korai idegennyelv-elsajátítás ugyanis alapja lehet a későbbi eredményes iskolai nyelvtanulásnak. Az angol kéttannyelvű óvodai képzésnek a Pitypang Tagóvoda ad ottont, amely egy teljesen új szárnnyal bővült 2011 szeptemberétől a XIII. kerületi önkormányzat beruházásában.

Nem hagyományos nyelvoktatás

A Manó-Világ Kétnyelvű Óvodai Programot átvéve a Pitypang Tagóvodában hoztak létre két óvodai csoportot, ahol a délelőtti tevékenységek idején angol nyelvet is hallhatnak a kicsik. A módszer lényege, hogy a gyermekek nem hagyományos nyelvoktatáson vesznek részt, hanem a magyar óvodapedagógiai elvek szerint összeállított játék közben sajátítják el az idegen nyelvet.

– Ez a tanulási forma igen hatékony, ugyanis a kisgyermekeknél az artikulációs bázis, a testbeszéd megértése, az utánzási képesség, az anyanyelv elsajátításához szükséges tanulási és kommunikációs mechanizmusok, továbbá a nyelvi szabályok rendszerének érzékenysége sokkal aktívabb, mint a későbbi gyermekévekben – magyarázta Erdélyi Nóra, a Pitypang Tagóvoda új részlegének szakmai vezetője.

Pedagógusok Angliából és Amerikából

Tehát a módszer az angol nyelv elsajátítására épül oly módon, hogy a csoportokban a XIII. Kerületi Egyesített Óvoda nevelési programja érvényesül, amelyet kiegészít az angolul történő kommunikáció.

A két csoportban huszonöt-huszonöt csemete párhuzamosan hallja az angol és a magyar nyelvet reggel fél 8-tól délután 1 óráig 11 hónapon keresztül. Az óvodában a 2011/2012-es nevelési év megkezdése előtt közös felkészítő tréninget tartottak a magyar és az angol pedagógusoknak, továbbá az  évkezdéstől hetente megbeszéléséken egyeztetik a délelőttök pedagógia tartalmát. A kicsikkel való foglalkozás jó részét még a gondozási teendők teszik ki, ezért inkább a csoportokban szabad játék közben, étkezéseknél és az udvaron hallják két nyelven a kéréseket, kifejezéseket.

Az angol  anyanyelvű férfi pedagógusok közül az egyik Angliából, a másik az Egyesült Államokból érkezett. Mindketten itt élnek a fővárosban, és hosszú távra rendezkedtek be Budapesten. A tervek szerint a kiscsoporttól a nagycsoportig egy angol pedagógus viszi végig a csoportokat a magyar óvodapedagógusok mellett. A jövőben bővítik az angol anyanyelvű pedagógusok létszámát, ugyanis az elképzelések szerint jövőre kettő, két év múlva újabb két csoportot indítanak.

Szakértői támogatással sikeres angoltanulás

Azt gondolhatnánk, hogy többségében olyan szülők íratták be gyermeküket az óvodába, akiknél az egyikük angol vagy más anyanyelvű. Erdélyi Nóra rácáfolt erre, a szülőpárok közül a többség magyar. – Nehéz megmondani pontosan, hogy a kicsik milyen szinten fogják elsajátítani az angol nyelvet az óvodáskor végére. Ez függ többek között a gyermek fejlődési ütemétől, képességeitől. A cél az, hogy az óvodából kikerülve a gyermekek egyszerű angol mondatokban kommunikáljanak, és meg is értsék azokat. Mondókákat, verseket, dalokat tudjanak, és az életkoruknak megfelelő szókinccsel rendelkezzenek angol nyelven is – mondta Erdélyi Nóra.

A programban külsős szakértőként a módszer képviselője, dr. Kovács Judit, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának docense is részt vesz. Egy évben négy alkalommal látogatja meg az óvodát, és értékeli a módszer eredményességét. A program gondozója, a Manó-Világ Kft. vezetője segíti az angol pedagógusokat, szakértői támogatást, módszertani segédanyagokat is biztosít számukra. Erdélyi Nóra szakmai vezetővel közösen figyelemmel kíséri, segíti a magyar és az angol pedagógusok közötti munka hatékonyságát.

Magánóvodák térítési díjának töredékéért érhető el az új szolgáltatás a Pitypang Tagóvodában

Vida Péter színművész kisfia, Bálint a kétnyelvű óvoda Póni csoportjába jár. A kisfiút mindenképpen olyan óvodába szerették volna íratni, ahol játékos formában nyelvi képzésben vehet részt a csemete. keresték a megfelelő intézményt, és végül megtalálták a Pitypang Tagóvodát, amelynek új épületszárnyában kapott helyet az angolos óvodai csoport.

– Nem volt kérdés, hogy ide íratjuk a kicsit. Tudtuk, hogy az angol nyelv elsajátításának lehetősége, az óvoda kialakítása, az udvar, a játszószerek mind-mind élményt jelentenek majd Bálintnak. A döntésünkben az is közrejátszott, hogy a Pitypang oviban a magánóvodák térítési díjának töredékéért vehet részt a gyerek kétnyelvű képzésben – tájékoztatott Vida Péter.

A szülők feltett szándéka, hogy az óvoda után is folytatódjék Bálint nyelvi képzése. – Remélem, hogy mire Bálint kijárja az óvodát, létrehozzák a két tannyelvű általános iskolát a kerületben, és be tudjuk íratni a fiamat. A nővére mellett, aki már két tanítási nyelvű általános iskolába jár, szinte „ragad” a nyelv Bálintra, neki már most sem jelent gondot angolul tízig elszámolni. Mark, a csoport angol anyanyelvi nevelője remek játékos foglalkozásokat tart, a gyerekek észre sem veszik, hogy az anyanyelvükön kívül másik nyelvet is elsajátítanak. Reményeink szerint, mire Bálint kijárja az ovit, megérti az angolul feltett kérdéseket, úgy kommunikál, ahogy egy angol anyanyelvű hatéves is teszi – mondta végezetül a színművész.

A program és a kitartó szakmai munka garancia lehet arra, hogy szülői együttműködéssel a kicsik felnőtt korukra használható nyelvtudás birtokában legyenek. A szülőknek az óvoda végén érdemes tehát olyan iskolát választaniuk, ahol gyermekeik tovább csiszolhatják angolnyelv-tudásukat.

A cikk a XIII. Kerületi Hírnökben jelent meg.

Vissza

Díjaink, elismeréseink