XIII. Kerületi Önkormányzat

Akadálymentes verzió

https://www.budapest13.hu/2010/05/28/emlektabla-az-egykori-schlick-ignac-alapitotta-vasontode-helyen/

Témák A-Z

Emléktábla az egykori Schlick Ignác alapította vasöntöde helyén

2010. május 28. - Frissítve Kulturális hírek

A Schlick Ignác alapította vasöntöde és gépgyárra emlékezve állított emléktáblát a XIII. kerületi önkormányzat.

A kiegyezéstől kezdve folyamatos volt a gyártás Schlick Ignác üzemében

Az 1867-es kiegyezést követően a Schlick-gyár kiváló termékeivel tette le névjegyét. Készítettek az üzemben vasúti kereket, gőzkazánokat, de itt állították elő a Nyugati pályaudvar vasszerkezeteit, s szivattyúkat, árvízmentesítő telepeket építettek a monarchia több részén.

A gyárat 1882-től telepítették a Külső Váci útra, a mai Váci út 45-47. telekre. Itt impozáns, korszerű épületben kapott helyet a gyártócsarnok. Az új öntöde munkái között volt a Kerepesi temetőben található Deák-mauzóleum szobra, az Országház szobrai és díszítései, különböző gerendaszerkezetek, nyílásáthidalók. A belváros számos lakóépületének díszes öntöttvas tartószerkezetei kerültek ki a Schlick-gyárból.

 

A Schlick Ignác nevével fémjelzett gyárra helyezett felirattal együtt 160 emléktábla őrzi a kerület jelentős személyiségeinek és intézményeinek emlékét. A valaha itt működött gyárak közül emléktáblát állítottunk – a többi között – az Első Magyar Gépgyár Rt., a Kender-Juta és Politextil Gyár emlékére, s így tisztelgett a kerület Láng László gyáralapító és Richter Gedeon előtt is.

A városligeti Iparcsarnoktól a zágrábi Száva-hídig

 

A megrendelések száma ugrásszerűen megnőtt, ezek előállításán 1890-ben már 800-an dolgoztak az üzemben. Itt gyártották a városligeti Iparcsarnokot, a mai Koós Károly-hidat, a kivitelezték az újpesti vasúti Duna-hidat, a Varasd melletti Dráva-hidat, a zágrábi Száva-hidat. A kontinens első földalattijának karosszériái és az alagút tartóoszlopai a Schlick-féle vasöntöde és gépgyár vagonosztályából kerültek ki. A védjeggyé vált kiváló minőség az 1900-as párizsi világkiállításon is számos díjat elnyert.

Azután 1912-ben egyesült a gyár a mezőgazdasági gépek, hűtő- s gőzgépek valamint hajók gyártásával foglalkozó, a Váci út 17. szám alatt működött Nicholson-gyárral. A létrejött Schlick – Nicholson Gép- Hajó és Waggongyár Rt. nagyjából 32 000 négyszögöl területen működött.

A hadiipari termelésre nagy volt a kereslet

A cégnek az I. világháborúban a hadiipari termelésre kellett átállnia, s az általa gyártott szétszedhető és összeszerelhető hadihidakra nagy volt a kereslet.

Az üzem 1927-re kapacitásának kevesebb, mint a felét tudta kihasználni, a csőd szélére került. Még abban az évben beolvasztották a Ganz és Tsa Danubius Gép-, Waggon és Hajóépítő Rt.-be.

A vasöntőde történetét kiadvány őrzi

Az emléktábla kezdeményezőjének, dr. Horváth Péternének az átadással egy időben jelenik meg a vasöntöde történetét bemutató helytörténeti füzete.

 

Vissza

Díjaink, elismeréseink